<$BlogRSDUrl$>

Wednesday, January 04, 2006

Chinese politics can be so logical sometimes. Remember at the end of the last posting, I asked "The big question is whether SASAC will get something back in return for letting go of these assets." Well, the SASAC recently announced that it will make the operational budget for major SOEs next year. Traditionally, MOF's Department of Enterprise had a big hand in SOE budget making, since they are state entities. However, SASAC is now making the argument that since SOEs are legal persons instead of state agencies, the MOF should not have a hand in their budgeting. Rather, share-holders, ie. the SASAC, should make their budgets. The MOF is incensed about this, and this will surely be kicked up to the Premier's desk.

As seen in the article, SASAC has made clear its demand from the MOF. Now, a round of hard bargaining will ensue. Both MOF and SASAC agree that large SOEs, which are extremely profitable monopolies, need to hand more profit to "the state." The problem is how the money will be split. SASAC wants to use the budgeting issue to establish its own source of (extra-budgetary) funding through SOE profit, while MOF is constantly on a prowl for more fiscal resources. I suspect the end result will be something like this: MOF will get dividend from 10-20% of the state assets, including at least one oil company. In the mean time, SASAC will retain full control over personnel and sales of SOE assets for all SOEs. It will, however, have to split budgeting with MOF. I suspect the Huijin model will be instructive here. Basically, MOF and SASAC will send board members to control large holding companies that run state assets. MOF representation will vary between these companies. We'll see what happens.

国资委“经营”收益权

21世纪经济报道  2005-12-31 15:32:30




  谋划6000亿央企利润 国有资本预算2006年试编
  国资委“经营”收益权
  
  本报记者 段晓燕 北京报道
  
  记者了解到,中央企业预算工作方案,由国资委产权局和统计评价局牵头负责,将选择部分中央企业作为试点单位,方案已经上报到国务院。
  
  “2006年开始,国资委将正式试编中央企业国有资本经营预算。”2005年12月22日,国资委主任李荣融在国务院新闻办公室发布会上告诉本报记者。
  2005年12月25日的中央企业负责人工作会议上,李荣融明确地向与会人员表示,国资委已经形成了预算编制的初步工作方案。
  “能源和电信等国有独资、企业经营良好、盈利丰厚、公司治理结构较为完善的部分中央企业,将率先考虑列入首批试点单位。”国资委一位相关人士告诉记者。
  但财政部企业司制度处一位人士告诉记者,到2005年12月29日为止,财政部没有接到任何要求改变现有财政预算体系的文件或口头通知。
  
  国企经营预算思路
  记者了解到,中央企业预算工作方案,由国资委产权局和统计评价局牵头负责,将选择部分中央企业作为试点单位方
  案已上报到国务院。
  据悉,自2003年底开始,国有资本经营预算体制纳入正式议程,从课题研究,到立案讨论,前前后后已经历时一年多。2005年下半年,初步形成了国有资本经营预算的工作框架。之前,国资委国有资本预算是否会独立于财政部单独而立,一直存在争议。
  “国有资本经营预算的本质是出资人的财务预算,而不是政府预算,也不是企业的财务预算,因此不存在是否取代或独立于财政部的问题。”一位国资委人士告诉记者。
  记者了解到,目前国资委方面明确提出:国有资本经营预算以效率为中心,关注国有资本的实际回报,并以此为枢纽来进行国有经济局部和结构的调整、推动国有企业改制重组、配合国家实现社会保障方面的战略意图,促进国资委以透明、规范的方式向国家提交国有经济运行质量的答卷。
  “企业化经营与行政化的管理界限模糊,公共财政与国有企业经营收益混杂,是过去国有企业中存在的一个典型问题,这个问题不解决,很难实现政企分开的改革宗旨,”国务院发展研究中心一位专家认为。国研中心是此次国资委预算方案课题的研究方。
  因而,此次国有资本经营预算方案中,企业经营预算下企业行政职能和公共管理预算分开执行。
  据了解,有关国有企业政策性破产、分离“办社会”职能的支出以及国企债务融资的收入和支出,将不予列入经营性预算范围,而归财政部管理的公共预算范围。
  
  管人管事管资产
  此次预算体系中最大的一个突破,是要求中央企业上缴红利。
  “从1994年开始,国有企业就停止向国家财政上缴利润和分红,财政部曾几次努力,希望将分红体制恢复起来。”财政部企业司人士告诉记者。他对国资委要求企业上缴红利的做法表示支持,“在这个方面,财政部和国资委的立场是一致的,中央企业的所有者是国家,自然要向国家上缴盈利”。
  按照李荣融在2005年12月25的中央企业负责人工作会议上透露的情况,2005年中央企业的利润将高达6000亿元。
  如此高额的利润,除了上缴税收之外,并未向国家上缴经营利润,因此,国家作为所有者、出资人,要求企业分红越来越强烈。
  国资委方面人士认为,今时今日的中央企业,和10年前“无利可交、无红可分”已经是天壤之别。经过过去多年的改革重组,加上中央国有企业的规模优势、技术优势、政策优势,中央企业的盈利优势已经显现。
  另外,许多企业通过分拆改制等方式,对主要资产、核心业务都进行了现代企业制度改革甚至实现了上市,此时提出分红,合理合法。
  “管人管事管资产”,这是国务院对国资委的一个定位,但一直以来,由于“囊中羞涩”,国资委没有自己的财权,在“管”的许多方面都只能是“务虚”,难以“做实”。李荣融也表示,国资委成立以来,最大的权没有落实的,就是收益权。
  此次预算方案中,对预算来源和支出做了严格规范和限制。
  在来源方面,主要来自国有企业上缴的利润和国有股应得的股息红利、出售国有企业或国有股所产生的收入、经过政府批准的一些基金收入、公共财政转入的资金以及理财所产生的收入,如利息等。
  支出方面以四类为主:国企改制重组成本支出、对现有出资企业补充资本金的支出、向社保基金转移性支出、向公共财政的转移性支出。
  “要合理吸纳,也要合理利用,我们将本着‘严出’的原则,建立一套透明规范的国有资本预算监督和约束体系。”国资委相关人士表示。  

Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?